The fourth graders practice talking about the time with games and conversations.
4年生は、ゲームや会話を交えながら、時間について話す練習をします。

For example:
例:
“I like snack time!”
アイ・ライク・スナック・タイム
「おやつの時間が好き!」
“Snack time? What time is it?”
スナック・タイム?ウォット・タイム・イズ・イット?
おやつの時間?何時?
“It’s at 4 pm!”
イッツ・アット・フォー・ピー・エム!
「午後4時だよ!」

On Friday the 2nd grade students practiced saying English capital letters.
金曜日、2年生は英語の大文字を練習しました。
First, the class started with a funny alphabet dance.
まず、クラスはファニーアルファベットのダンスから始ました。
Next, we went over flashcards to introduce each letter.
次に、各文字をフラッシュカードで紹介しました。
An example Japanese word was given to help pronounce and remember the letter.
その文字を発音して覚えるために、日本語の例単語が示されました。

Then we played a Letters Game where the teacher said a letter, and the student holding the letter would stand up.
それから文字ゲームをしました。先生が文字を言うと、その文字を持っている生徒が立ち上がります。

After, the students each colored a letter.
その後、生徒たちはそれぞれアルファベットに色塗りをしました。

The drawings were made into an alphabet string for the classroom!
絵はアルファベット・ストリングとして教室に飾られました!


At the end the class sang an alphabet song.
最後にクラスはアルファベットの歌を歌いました。
The students sang the song very well!
生徒たちはとても上手に歌いました!
The fourth graders learn to describe the weather in English.
4年生は英語で天気を表現することを学びます!

First, they reviewed the names and sentences from last class:
まず、前回の授業で習った名前と文章をレビューしました:
A: How’s the weather?
A: 天気はどうですか?
B: It’s [rainy/sunny/snowy/cloudy]!
B:[曇っている/晴れて/雨が降って/雪が降っている]!
A:Let’s play a game!
A:ゲームをしましょう!

Next they used cards to discuss the weather with a friend.
次、生徒たちはカードを使って友人と一緒に天気について話し合いました。
By the end of class, they could talk about the weather with ease!
授業が終わるころには、天気について簡単に話すことができました!

Fourth graders learn to introduce their name and preferences in English!
4年生は英語で名前と嗜好を紹介することを学びました!
“My name is ~.” 「名前は~」
“I like ~.” 「好き~」
“I don’t like ~.” 「好きじゃない~」

To review fruits and vegetables, the students played a game.
フルーツと野菜をレビューするために、生徒たちはゲームを遊びました。
Stand on the right side if you LIKE the food, and say “I like ~.”
好きな食べ物は右側に立って[I like ...なになに」と言います。
Stand on the left if you DON’T LIKE the food and say “I don’t like ~.”
嫌いな食べ物は左側に立って[I don’t like ...なになに」と言います。

After, the students interviewed each other to write their names, likes and dislikes!
後で、生徒が互いにインタビューし、名前、好きなもの、嫌いなものを書きました!

The second graders reviewed colours and fruits in English, and then played three games in English!
2年生は英語の色と果物をレビューした後、3つのゲームを英語で遊びました!
The first game was “I spy”, and the kids got to take a turn saying “I see…” and making their classmates guess.
最初のゲームは 「ミッケ」で、子供たちは順番に英語で 「[色]を見る...」と言いながら、クラスメートが当てるというものでした。

The second game was Fruit or Veggie?
Kids had to stand on the left side if it’s a fruit, or on the right side if it’s a veggie.
次のゲームは「フルーツか野菜か?」
子供たちは、果物なら左側、野菜なら右側に立たなければなりません。

The last game was a Four Corner game!
最後のゲームはフォー・コーナー・ゲームでした!

There are 4 corners.
角が4つあります。
When the countdown ends, students stand in a corner.
カウントダウンが終わったら角に立ちます。
If the corner gets called, the students standing there are out!
角を呼びますので、その角に立っていたらアウトです!
Last one standing wins!
最後に立っていた人が勝ちとなります!
*****
The class had lots of fun!
子供たちはとても楽しんでいました!

This month features St.Patrick’s Day, a March holiday in Ireland and the US!
今月は、アイルランドとアメリカで3月の祝日であるセント・パトリックス・デーを特集します!
In the US, St. Patrick's Day celebrates Irish heritage and culture.
アメリカでは、聖パトリックの祝日はアイルランドの伝統と文化を祝う日です。

The second floor English board has a spring themed alphabet, while the first floor shows spring themed topics including animals, flowers, insects, and weather!
2階の英語ボードには春のテーマのアルファベットが描かれ、1階には春をテーマにした動物、花、昆虫、天気の単語が描かれています!


Happy spring!
幸せな春!

The first game they played was a fruit card game.
最初のゲームはフルーツカードゲームでした。
With the cards they were holding, two students would ask each other “what fruits do you like?”, then “I like…”
2人の生徒が持っているカードを使って、お互いに英語で「どんなフルーツが好き?」と尋ね、次に 「...が好き」とはなします。
Then the two would play “rock, paper, scissors” to win the card.
そして2人は、カードを勝ち取るために「ロック・ペーパー・シザーズ[ジャンケン]」をしました。

The students with the most cards earned a sticker!
カードが一番多かった生徒にはステッカーが贈られました!

Afterwards the students did a word search until the end of the class.
その後、生徒たちは授業が終わるまで単語探しをしました。

The main activity for the first and second grader’s English lesson was a Valentine’s craft I did when I was around their age.
小学1年生と2年生の英語レッスンのメインの活動は、フェイ先生が彼らと同じ年頃だった頃に作ったバレンタインデーのクラフトでした。
The students were first introduced to stationery vocabulary in English. So they were also able to understand instructions in English for the craft.
まず、英語の文房具の語彙を紹介しました。そのため、クラフトの指示を英語で分かることもできました。

For an interactive activity, the students would be asked in English, “Do you have…?” and then would find and show their own stationery.
インタラクティブな活動として、生徒たちは英語で 「Do you have...? 」と尋ねられ、自分の文房具を見つけて見せます。

Next they were introduced to Valentine’s Day, a holiday in the US about love and friendship and giving gifts. Then the class made paper rose hearts.
次に、バレンタインデーについて紹介しました。バレンタインデーは、アメリカでは愛と友情とプレゼントを贈る祝日です。その後、生徒たちは紙のバラのハートを作りました。

They made at least one paper rose in their favorite color, and more paper flowers were provided. Then they glued the flowers into a heart shape.
少なくとも1本は好きな色の紙のバラを作り、他の色はALTが作った物をつかいました。その後、生徒たちは花をハートの形に付けました。



They were so fun and cute!
紙のバラのハートはとても楽しくてかわいかったです!

The 5th graders made a presentation about where they would want to go in a region of Japan.
5年生は、日本のどこの地域に行きたいかについてプレゼンテーションを作りました。
Everyone made a good effort and made interesting presentations!
みんなさんがよく努力し、興味深いプレゼンテーションを作りました!
The first place winners presented with the
The group who gave the best speaking and English skills were given awards.
スピーキングと英語のスキルが最も高かったグループに賞を贈りました。
Congratulations!
おめでとうございます!

This month’s theme is Valentine’s Day!
今月のテーマはバレンタインデーです!
This holiday is popular in both the US and Japan.
アメリカと日本で、休日が人気がありますね。
The board features a popular English poem:
ボードで有名な英語詩をはっぴょうします:
Roses are red, violets are blue,
ロージズ・アー・レッド、バイオレツ・アー・ブルー
Sugar is sweet,
シュガー・イズ・スウィート、
And so are you!
アンド・ソー・アー・ユー!
*****
バラは赤い、スミレは青い、
さとうは甘い、
あなたも甘い!
*****

The board also gives some English language facts such as a comparison of “candy” in the US and “candy” in Japan.
このボードには、アメリカの「キャンディ」と日本の「キャンディ」の比較など、英語の事実も見せられています。
Any chocolate or ame candy is called “candy” in the US!
アメリカではチョコレートや飴のことを「キャンディ」と呼びます!
Valentine gifts and receivers of those gifts can be called “Valentines”!
バレンタイン・ギフトとそれを受け取る人を「バレンタイン」と呼ぶことがあります!

The right side of the board gives some brief facts about the Valentines holiday in America.
ボードの右側には、アメリカのバレンタインデーに簡単な事実が見せられています。
Such as how anyone can give and receive a Valentine!
誰でもバレンタインをあげたりもらったりできることも含まれています!

For the second and first graders’ lessons, we did English colors and shapes!
2年生と1年生のレッスンでは、英語の色と形をしました!
The colors were a little easy because they were already familiar with the English names;
red, orange, yellow, green, blue, purple, brown, pink, black, white!
色はすでに英語の名前に慣れていたので、少し簡単でした;[レッド・オリンジ・イェロー・グリーン・ブルー・パープル・ブラウン・ピンク・ブラック・ワイト]。
So the kids got to practice saying 8 shapes in English, 18 words total were practiced!
子供たちは8つの形を英語で言う練習をし、合計18の単語を練習しました!

The next part was a game of Karuta.
次はカルタゲームです。
Last card was a red circle!
最後のカードは赤い丸でした!

January is the start of a new year, so the English board’s theme is zodiac animals.
1月は新しい年の始まりということで、英語ボートのテーマは干支です。
The board shows each of their English pronunciations.
ボードにはそれぞれの英語の発音が見せています。

There are 12 zodiac animals.
干支は12があります。
2025 is the year of the snake!
2025年は巳年[スネーク]です!
Happy New Year!
ハッピー・ニュー・ヤー!

This week’s lesson was about Christmas!
今週のレッスンはクリスマスについてでした!
For the activity, the students made Christmas themed pop-up cards.
アクティビティでは、クリスマスをテーマにしたポップアップカードを作りました。

They made origami trees and then decorated their cards with drawings and masking tape.
折り紙でツリーを作り、絵とマスキングテープでカードを飾りました。

When they finished, the students would write in English “Merry Christmas!”
それが終わると、生徒たちは英語で 「Merry Christmas!」と書きました。
It seems they had a lot of fun!
とても楽しかったようですね!
Many students even want to finish their cards outside class, since they ran out of time.
多くの生徒が、時間がなくなったので、授業の外でカードを仕上げたいです。

On the right board, students are given a chance to learn more about foreign cultures with the brief facts about Christmas in other countries.
右のボードには、他国のクリスマスについての簡単な事実が書かれており、生徒たちはもっと外国の文化について学ぶ機会を与えられています。

Christmas is celebrated in many countries, but here I covered Christmas in the US, Ireland, Germany, Ukraine, Brazil. Mexico, UK, South Africa, Taiwan, Korea, and Turkey.
クリスマスは多くの国で祝われるが、ここではアメリカ、アイルランド、ドイツ、ウクライナ、ブラジル、メキシコ、イギリス、南アフリカ、台湾、韓国、トルコのクリスマスを取り上げました。

On the left board is an English Advent Calendar with Christmas themed words for each day up to Christmas Eve!
左のボードには、クリスマス・イブまでの日ごとに、クリスマスをテーマにした単語が書かれた英語のアドベント・カレンダーがあります!

The English board for the first and second graders gives a shorter list of Christmas words and two very common English phrases during this season.
小学1・2年生用の英語ボードには、クリスマスによく使われる単語とフレーズが2つ書かれています。
Merry Christmas and Happy Holidays!
メリー・クリスマス・アンド・ハッピー・ホリデーズ!

On Tuesday, the third graders got to make pictures with shapes!
火曜日、3年生は形絵を使って絵を描きました!
Using Loilonote they had to go up to each the teachers, and were asked:
ロイロノートを使って、先生たちのところに行き、たずねられました:
“What would you like?” (「何がいい?」)
Then the kids would respond:
すると子供たちはこう答えました:
“I’d like a [color] [shape]” (「色][形]が欲しい」)


Next class we will see the pictures they made!
次の授業では、彼らが作った絵を見ることになります!